![](https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.2MVEwh8WBg6D9N43qM2bkwHaKo&pid=Api&P=0&h=180)
سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰) برگردانشین میم شین ۱جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادیالفراجع به طرح مسئلهادامه ۵۲ ادراک (استنباط) به مثابه گبیلده (شکل، مصنوع) منفصل و مجزا از روندهایی که به واسطه انها پدید می آید، یعنی منفصل و مجزا از مغز، منفصل و مجزا از سوبژکت، به جای موضوع آن (به جای انچه که ادراک می شود) گذاشته می شود.۵۳ راسل برای به دست اوردن امکان لازم برای گذاشتن احساس ها و ادراکات (استنباطات) و غیره به جای اوبژکت (موضوع آنها)، در اثر خود تحت عنوان «تجزیه و تحلیل روح»، طرح «اعمال» (اکت های) برنتانو و ماینونگ را به نقد می کشد و به کمک آین نقدها، می خواهد که استقلال پدیده های روانی از سوبژکت را جامه عمل بپوشاند.۵۴ راسل ضمنا به پیروی از ویلیام جیمز می پردازد که «
شعور را تا درجه جریان تفکر (روانگذشت)، تقلیل می بخشد» و می کوشد تا ثابت کند که این انسان (سوبژکت) نیست که می اندیشد، بلکه این ضمیر (روح، شعور) است که در انسان می اندیشد. (راسل، «تجزیه و تحلیل روح» ص ۱۷ ـ ۱۸)۵۵ راسل فصلی از اثر خود تحت عنوان «تاریخ فلسفه غربی» را به ویلیام جیمز تقدیم می کند و در این رابطه توضیح می دهد، که خدمت اصلی ویلیام جیمز به مثابه فیلسوف در این بوده است که او مفاهیم سوبژکت و اوبژکت را به مثابه چیزی بنیادی برای شناخت باطل دانسته و رد کرده است. (مراجعه کنید به راسل، «تاریخ فلسفه غربی» نیویورک، ۱۹۴۵، ص ۸۱۲)۵۶ بدین طریق، «ماتریالیسم» تز اول که بنا بر آن، ادراک (استنباط) در کله (ذهن) صورت می گیرد، چندان خطرناک به نظر نمی رسد.۵۷ برای اینکه فی الفور با تز دیگری بر آن، سرپوش نهاده می شود. تز دیگری که بنا بر آن، کله (ذهن) و کل سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 152 تاريخ : چهارشنبه 9 خرداد 1403 ساعت: 18:53